siapabangang

Wednesday 29 March 2017

MENGEJUTKAN!!JANGAN SENYUM PADA ORANG DI INDIA...PENGALAMAN LELAKI INI DI BUMI INDIA



Kata orang jauh perjalanan luas pemandangan,luas pemandangan maka luas lah permikiran..kadang2 tanpa kite sedar otak kite ni terlampau sempit..sebok memikir hal orang apetah lagi diri sendiri..Tengok kawan2 travel sane sini macam best,sape yang tak suke jalan2 kan?lagi bile travel ke luar negara yang sangat asing bg diri kite.macam2 bende baru dapat kite lihat..stakat jln2 kt bukit bintang,pavillion tu makin sempit otak lg ade dik mlihat kerenah anak2 muda zaman skarang,,tarian sotong sane sini...

Jom kite bace ape yang lelaki ini dapat hasil travel nye ke bumi India yang katenye tersenarai dlm 7 keajaiban dunia..

TRAVEL TO INDIA(mukadimah je)
Sebaik baik ilmu adalah pengalaman..betul la ape cikgu darjah 2 aku ckp..travel ke india baru2 ni banyak pengalaman yg aku dapat,sebelom ni aku bace je,,kire tiori la than aku pg practical..tp banyak2 pengalaman aku trevel yg kt india ni agak tercuit hati aku,,sbb ape ,sbb ko x bleh senyum kat sebarangan orang india kt sane..mejoriti orang india kat sane akan pandang ko mcam kau baru ludah muke dorang,,walhal ko senyum je kot,,pelik kan??ko senyum dorang x suke..


Ok yg aku kene ni time da sampai di airport new delhi..yg dalm gamba kt atas ni la tempat kejadiannye haha..aku nak ke kashmir dulu baru ke agra ,so dr klia ke india akan turun di terminal 1 di airport new delhi,nak ke kashmir dr india ade 2 jalan same ada korang pilih udara atau darat..klu darat naik tren la bang..perjalanan die 3HARI dalam tren huhu,,klu udara 2jam 30mnit sampai dah..memang telintas nk merase duk dlm tren 3 hari,.lagi advantura la! tp disebabkan cuti pun pendek je nk jimat mase maka naik je la flight..

Flight ke kashmir plak kene naik dri terminal 3,so begerak la nk ke terminal 3..kluar dr terminal 1 da nampak terminal 2..ingatkan sebelah je lah...skali kene naik bas daaa..ingat skilo 2 je,,skali lg kene,,hampir 35 minit naik bas baru sampai..ala mcm kite la klu nak g serawak atau sabah kene la tuka terminal utk pelepasan dlm negeri.




Alhamduillah,,cuace sejuk je kt sane,sampai di terminal 3 tu dlm jam 4 pg,,flight aku ke kashmir jam 10pg,,ko rase,,hahaha bertafakur la weii...seronok dapat perhatikan gelagat manusia di india ni,,mcm2 perangai ko dpt tengok,,klu cite semua tak siap la asgmnt aku yang lain...sampai la pade waktu dan ketika itu,tgah aku duk rehat kt kerusi yg disediakan datang seorang wanita india dalam lingkungan umur 55tahun camtu,duduk di depan aku,muke die kedut jgn ckp..tp care die bergerak aku bajet umur die lebih muda dr muke die..sambil die betulkan pungung untuk duduk die kluarkan face powder die,,nak tacap la skitkan mybe dr rumah td tak sempat makeup nk kejar flight..aku ni plak memang mudah sangat dan dah terbiase muke ni bg senyuman..maklum la dulu bekas penari dangdut,,muke kene la sentiase senyum kannn...lagi2 bile terpandang muka oang yang baru pertama kali pandang..die jadi macam outo plak(sentap bini den sbb kt die x rajin smile)eden smile ekau yg x pasan...makcik tu baru je duduk so orang yang dah lame dukduk perati je la die dlm 30 second camtu than dorang ignore.normal la kan situasi camtu..aku pun duk tengok je la gelagat die tgh nk vincu bibir itam die tu..tibe2 die terperasan aku pandang die..die pandang aku,aku pun pandang blk sambil senyum je la...dengan muke yang sombong dia pandang tepat pada aku than die bersuare''do you know me''?!!''do you know me''?!!,,so jawab la aku dlm senyuman kambing ''no i dont'',..die balas blk ''why are you smile at me if dont know who i am?!!,dengan nada marah...terkedu sat aku,,soalan ape kah ni,camne nk jwb eh,,senyum pun tak boleh ke dalm hati aku brckp..dlm mase yang same hati aku jd klakar plak dengan telatah makcik india ni..so aku nak tergelak,,lepas die tengok aku senyum je diepun simpan barang makeup die than trus menuju ke chekin gate..yang lg menarik semua manusia keliling kami buat macam tak ade ape2 berlaku seolah olah itu perkara normal berlaku di mana orang di herdik di khalayak ramai,,atau pun takut nak masuk campur hal orang lain..ko hal ko,aku hal aku..mcm org putih ckp ''the best buissines today is mine your own buissines'',

Dalam pengamatan saye,makcik india tu kemungkinan besar sepanjang hidup dia tak pernah senyum pada orang yang pertama kali jumpe..yang ke 2 padan la muke lebih tua dari usia..sbb susah sgt nak senyum..senyumkan awet muda...terbukti secara sainstifik ye..fakta bkn auta..Dan untuk pengatahuan korang budaya kasta di india sehingga hari ini masih kuat.sudah tentu makcik tu dr golongan berada sbb die naik flight kan..klu miskin kompom naik tren 3 hari baru sampai,,haha.Kita sebagai rakyat malaysia yang berbilang kaum seharusnye merasa bangga dengai nilai murni yang ada pada diri kita seiring dengan rukun negara kita yang ke lima,kesopanan dan sesusilaan.









No comments:

Post a Comment