siapabangang

Tuesday 28 March 2017

ADA YANG PANGIL DATO,ADE YANG PANGIL DATUK,,APA MAKSUDNYE.

Ramai yang tak tahu sebenarnye maksud sebenar pangilan Dato',Dato,Datuk,Tan sri,dan Tun..korang mesti kompius bile cite bab darjah kebesaran dan pangilan kehormat yang di guna pakai di negara kita.
 
 Jom kite tengok ape bace pasal pengentahuan am yang ramai telepas pandang ni..

MANE SATU EJAAN YANG BETUL??

Kadang ade member yang berlagak pandai mentang2 nenek die keje istane..puiihhh suke hati je ckp..kang kene sumpah jd sampah baru tauu..sebenarnye ejaan Dato dan Datuk kedua duanye adalah BETUL bergantung kepada Darjah Kebesaran yang di anugerahkan.

Untuk pengatahuan korang Darjah Kebesaran  yang di kurniakan oleh Kerajaan Persekutuan , Wilayah  Persekutuan , Sabah , Sarawak dan Melaka ejaan gelarannye adalah DATUK

Ok yang DATO pulak dianugerahkan oleh, selain dari 5 negeri dan wilayah yg kat atas tadi..contoh Johor ,selangor , Perak dan negeri2 lain yang  tidak  termasuk dlm 5 senarai di atas .

TAPI!!ade tapi die,,jgn bace sekerat je boleh tak?nak ngaji kene sampai abis ,,kang blaja ilmu terbang boleh terbang je,dah tu turun x boleh,ha mampus keras la kau dok terbang je..

Untuk pengetahuaan korang,bagi tujuan penyelarasandan memudahkan pembacaan di media massa,radio and tv dorang akan mengunakan ejaan DATUK sebagai umum..atee paham ke idokk


Dashatkan Beliau(nganjing)

OK NI INFO TERBARU
Kerajaan negeri Sarawak telah memperkenalkan tambahan Darjah Kebesaran Negeri yang baru dan ejaan gelarannye adalah Dato TANPA tanda(') dihujungnye..



HANYA SERI PADUKA YANG DI PETUAN AGONG MENANUGERAHKAN GELARAN
 ''TUN ''DAN ''TAN SRI''



Gelaran Tun ni adalah gelaran tertinggi negara dan biasenye akan di anugerahkan kepada Yang Di Pertua Negeri,Ketua Hakim Negara, dan mantan Perdana Negeri.isteri kepada Tun akan bergelar Toh Puan..sbb tu klu korang perasan pm kite relek je sedangkan ade menteri bawah die dah pakai gelaran Tan sri tp die duk pakai Datuk lg sebb sok die pencen die kompom dapat Tun....TUN NAJIB..TOH PUAN ROSMAH MANSOR..kau rasa...





BETUL KE GELARAN DATO' HANYA UNTUK PENERIMA LELAKI DAN BUKAN BAGI PENERIMA WANITA??
  
Jawapannye adalah BENAR.Tapi hanya di negeri JOHOR dan SELANGOR sahaja..kat 2 negeri ni gelaran Dato hanye diguna pakai oleh penerima lelaki sahaje..Abis tu kalu penerima wanita nak pakai ape??..

Bagi penerima wanita, gelaran DATIN PADUKA akan di guna pakai termasuk (DATIN PADUKA SERI dan DATIN PADUKA SETIA di Selangor)...ha bukan bermaksud laki die Datuk Paduka tau..kau mampuu?haha



BUKAN SENANG nak dapat gelaran yang di anugerahkan oleh Sultan atau Agong..banyak aspek yang akan di pandang oleh majlis yang dilantik sebagai pemilih untuk diberikan darjah kebesaran sebelom dipersetujui oleh Baginda Sultan,,,tengok cite laksamana do re mi tupun da tau susah,,kene ade tika pandan terbang,bangsi hikmat dan teropong ajaib baru dapt dato laksa mana dr sultan negeri pasir berdengung..
  
Ape2 pun jgn terpedaya dgn skim beli gelaran dato skarang ni,,itu semua musibat belake..Dato tipu...piiiiiiiiiighiiidahhhhhhh!!!



















No comments:

Post a Comment