siapabangang

Friday 31 March 2017

RUPANYA KALAU KALAU DAPAT ANAK SULONG PEREMPUAN,,ANDA AKAN DAPAT?




Rupenye ramai lagi yang tak tahu pasal bende ni...anak adalah rezeki yang tak ternilai,rezeki ini adalah satu amanah sebenarnye yang telah dipertanggung jawabkan ke atas ibu bapa..dapat anak lelaki atau perempuan tak kisahpun sebenarnye..tapikan ade jgk yang kesah..baik lelaki atau peremuan ape yang lebih utama adalah mereka dilahirkan sihat.Adapun mereka yang dikurniakan anak yang istimewa sejak lahir,percayalah mereka antara insan2 yang TERPILIH dan seharusnya mereka bersyukur dengan apa yang telah di anugerahkan oleh Allah S.W.T..nescaya mereka akan dapat lebih dari kita di akhirat kelak..


ALLAH S.W.T BERFIRMAN;
“، لله مُلْكُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ يَهَبُ لمَن يَشَاءُ إِنَاثًا وَيَهَبُ لِمَن يَشَاءُ الذُّكُورَ * أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَانًا وَإِنَاثًا وَيَجْعَلُ مَن يَشَاءُ عَقِيمًا إِنَّهُ عَلِيمٌ قَدِيرٌ
Kepunyaan Allah-lah kerajaan langit dan bumi, Dia menciptakan apa yang Dia kehendaki, Dia memberikan anak-anak perempuan kepada siapa yang Dia kehendaki dan memberikan anak-anak lelaki kepada siapa yang Dia kehendaki, atau Dia menganugerahkan kedua jenis laki-laki dan perempuan (kepada siapa yang dikehendaki-Nya), dan Dia menjadikan mandul siapa yang Dia kehendaki. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui lagi Maha Kuasa” [1]
diriwayatkan oleh Ibnu Mardawihi dan Ibnu Asakir, disebutkan oleh Imam Shiddiq Hasan Khan dalam Tafsir-nya.Sumber: https://muslimah.or.id/6009-hadits-palsu-keberkahan-wanita-jika-anak-pertamanya-perempuan.html

Baiklah balik pada tajuk album...lelaki atau perempuan?ape yang lebihnye?ni crite die,dalam masyarakat melayu di malaysia korang mesti biase dengar bila ade kawan yang baru baru bersalin mesti ade orang cakap ''waaahh tahniah dapat anak lelaki!perggh hebat la kau"..dan dan bapak die kembang sat..hahah...jangan fikir negatif sangat ok..dan kalau dapat anak perempuan bunyinye camni ''oooohh anak perempuan,,tahniah..''sambil muke hammbaa skit....knape eh macam tu??tak best ke dapat anak perempuan?best sangat ke dapt anak lelaki?..sape cakap dapat anak perempuan tak best..sebenarnye masing2 ade kelebihan  dan kekurangannye..siape yang dah jadi mak bapak akan faham bende ni..sebab ape?sebab mereka dah merase macam mane rase jage bayi baru lahir..bukan senang nak jage manusia bang..nak jage anak kucingpun macam2 dugaannye..


Rasulullah bersabda, diberkati oleh Allah yang anak pertamanya, anak sulungnya itu ialah perempuan. Dapat doa khusus dari Rasulullah.

Kerana itu para salafus solehin, kalau mereka sudah kahwin, mereka memohon kepada allah, yaa Allah berikanlah anak aku yang pertama perempuan. Kenapa para salafus solehin mendoakan sebegitu? Kerana inginkan doa khusus dari Rasulullah.

Sebab orang jahil dulu jika anak sulungnya perempuan mereka sedih bahkan ada yang lari dari kampungnya kerana takut dihina. Tapi Allah nak memuliakan apa yang mereka hina.
Bayi ini takkan keluar dari perut ibunya melainkan dengan izin Allah.

Bila lahir sahaja anak lelaki, Allah berfirman kepadanya, keluarlah dan mudah mudahan kamu tolong ayahmu. Tapi bila lahir sahaja anak perempuan, Allah berfirman kepadanya, keluarlah dan aku yang menolong ayahmu. Inilah barakah anak sulung perempuan.
- Murobbi Ad Da'ie IlaAllah Al Fadhil Al Ustaz Sheikh Abdullah Bin Muhammad Bin Salim Al Jahaf –
Perkongsian dari WhatsApp


Nak crita lebih tunggu ye..banyak lagi yang nak dihuraikan ni...nak tidokan anak kojap..kaki den dah kene pelok anak ajak tido.......


No comments:

Post a Comment